Tervetuloa kirjastoon!

Häiriö? : näkökulmia työrauhan säröihin koulussa
Muistilista on tyhjä
Vis
Henkilönnimi
  • Lanas, Maija,
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö
  • Häiriö? : näkökulmia työrauhan säröihin koulussa
Muut nimekkeet
  • Näkökulmia työrauhan säröihin koulussa
Julkaistu
  • Vastapaino, Tampere : 2022. Tallinna Raamatutrükikoja OÜ Tallinna :
UDK-luokituskoodi
YKL-luokituskoodi
Muu luokituskoodi
Ulkoasutiedot
  • 281 sivua : kuvitettu ; 21 cm
Asiasana
Henkilönnimi
  • kirjoittaja, toimittaja.
  • kirjoittaja, toimittaja.
  • Alasuutari, Maarit, kirjoittaja.
Yhteisönnimi
  • Vastapaino (kustantamo), kustantaja.
Toinen ilmiasu
  • Verkkoaineisto: ISBN 9789523970724
ISBN
  • 978-951-768-998-4
  • suomi
*00007199cam a2200805 i 4500
*00111363
*00520230614202356.0
*008220413s2022    fi a     b    |01 0|fin| 
*020  $a978-951-768-998-4$c27,36$qpehmeäkantinen
*035  $a(FI-BTJ)7292489
*035  $a(FI-MELINDA)018200721
*040  $aFI-BTJ$bfin$erda$dFI-T$dFI-NL
*0410 $afin
*042  $afinb
*0801 $a373$21974/fin/fennica
*0800 $a364.636$22022
*0800 $a37.011.3$22022
*0800 $a37.064.3$22022
*084  $a38.52$2ykl
*100  $aLanas, Maija,
*24500$aHäiriö? :$bnäkökulmia työrauhan säröihin koulussa /$cMaija Lanas & Tomi Kiilakoski (toim.).
*24630$aNäkökulmia työrauhan säröihin koulussa
*260  $aTampere$bVastapaino,$c2022
*264 1$aTampere :$bVastapaino,$c2022.
*264 3$aTallinna :$bTallinna Raamatutrükikoja OÜ
*300  $a281 sivua :$bkuvitettu ;$c21 cm
*336  $ateksti$btxt$2rdacontent
*337  $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338  $anide$bnc$2rdacarrier
*500  $aKirjoittajat: Maarit Alasuutari ja 13 muuta.
*500  $aVertaisarvioitu.
*500  $akasvatustieteellinen tdk
*500  $aperusopinnot
*504  $aSisältää bibliografisia viitteitä ja hakemiston.
*5050 $aJohdanto: Mirka heittää kirjansa lätäkköön / Maija Lanas & Tomi Kiilakoski -- Osa 1: Häiriö pedagogisena ilmiönä -- Miten kiusaamistilanteissa olevista lapsista puhutaan? / Anne-Mari Väisänen & Maija Lanas -- Ongelmalapsi vai ei - kas, siinä kysymys : lasta koskevat tulkinnat varhaiskasvatuksessa / Anna Siippainen, Maarit Alasuutari & Zsuzsa Millei -- ADHD oireisessa koulussa : häiriön sosiokulttuurinen tarkastelu / Juho Honkasilta -- Häiriöitä bittivirrassa / Pekka Mertala -- Osa 2: Häiriö vertaisryhmän ilmiönä -- Hyödyllistä ja häiritsevää : nuorten vertaissuhteet opettajien tulkitsemina voimavaroina ja ongelmina / Riikka Korkiamäki & Vilma Wiro -- Kahden kehän koulu / Tomi Kiilakoski & Maija Lanas -- Häiriö on ryhmän hyödyntämisen ytimessä / Tiina Nikkola -- Osa 3: Häiriö yhteiskunnallisena ilmiönä -- Koulutusmenestys ja pysyvä eriarvoisuus / Tomi Kiilakoski, Elina Pekkarinen & Pasi Haapakorva -- Rasismi ja nuorten koulutuspolut / Anne-Mari Souto -- Häiritsevä potunmuussaus / Maija Lanas.
*5050 $aJohdanto: Mirka heittää kirjansa lätäkköön / Maija Lanas & Tomi Kiilakoski -- Osa 1: Häiriö pedagogisena ilmiönä -- Miten kiusaamistilanteissa olevista lapsista puhutaan? / Anne-Mari Väisänen & Maija Lanas -- Ongelmalapsi vai ei - kas, kas siinä kysymys : lasta koskevat tulkinnat varhaiskasvatuksessa / Anna Siippainen, Maarit Alasuutari & Zsuzsa Millei -- ADHD oireisessa koulussa : häiriön sosiokulttuurinen tarkastelu / Juho Honkasilta -- Häiriöitä bittivirrassa / Pekka Mertala -- Osa 2: Häiriö vertaisryhmän ilmiönä / Riikka Korkiamäki & Vilma Wiro -- Kahden kehän koulu / Tomi Kiilakoski & Maija Lanas -- Häiriö on ryhmän hyödyntämisen ytimessä / Tiina Nikkola -- Osa 3: Häiriö yhteiskunnallisena ilmiönä -- Koulutusmenestys ja pysyvä eriarvoisuus / Tomi Kiilakoski, Elina Pekkarinen & Pasi Haapakorva -- Rasismi ja nuorten koulutuspolut / Anne-Mari Souto -- Häiritsevä potunmuussaus / Maija Lanas.
*520  $aMikä koulussa häiritsee? Ketä se häiritsee? Kun häiriötä pyritään kasvatuksessa korjaamaan, mitä oikeastaan korjataan - ja voiko sitä edes korjata? Erilaiset häiriöt koulussa ja kasvatuksessa tyypillisesti paikannetaan yksittäisiin lapsiin ja nuoriin. Häiriöitä yritetään korjata lapsia ja nuoria korjaamalla. Tämä kirja haastaa tällaisen lähestymistavan ottamalla lähtökohdakseen sen, ettei häiriö ole ihmisissä vaan heidän välillään. Häiriö on ensimmäinen suomalainen teos, jossa tarkastellaan häiriöitä koulussa tai kasvatuksessa muusta kuin psykologisesta tai lääketieteellisestä näkökulmasta. Teoksessa suomalaiset tutkijat tuovat keskusteluun uusia yhteiskunnallisia, pedagogisia sekä lapsuus- ja nuorisotutkimuksellisia näkökulmia. Kirjassa häiriötä tarkastellaan pedagogisena, yhteiskunnallisena ja vertaisryhmän ilmiönä. Häiriö käsittelee muun muassa kiusaamista ja muita vertaishaasteita, aikuisen tulkintoja lapsen toiminnasta, ADHD-diagnoosia, ryhmiä ja kaverisuhteita koulussa sekä yhteiskunnallista eriarvoisuutta ja rasismia. Häiriö on tarkoitettu kaikille lasten ja nuorten kanssa toimiville. Teos tarjoaa käytännönläheisesti uusia ajattelun ja ymmärtämisen työkaluja sekä korjaamisen sijaan antaa luvan pysähtyä hetkeksi häiriöön kuuntelemaan.
*650 7$akäyttäytymishäiriöt$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10573
*650 7$avuorovaikutus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10591
*650 7$asosiaalinen vuorovaikutus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10590
*650 7$akoulut$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p386
*650 7$akiusaaminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p71
*650 7$aongelmakäyttäytyminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p38147
*650 7$aryhmädynamiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p14765
*650 7$avertaissuhteet$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p26335
*650 7$asosiokulttuuriset tekijät$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p21870
*650 7$asyrjintä$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6303
*650 7$aeriarvoisuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3478
*650 7$akoulukasvatus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p14839
*650 7$akohtaaminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p22700
*650 7$akoulukulttuuri$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p21845
*650 7$apedagogiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1584
*650 7$abeteendestörningar$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10573
*650 7$aväxelverkan$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10591
*650 7$asocial interaktion$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10590
*650 7$askolor (läroanstalter)$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p386
*650 7$amobbning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p71
*650 7$aproblembeteende$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p38147
*650 7$agruppdynamik$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p14765
*650 7$akamratförhållanden$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p26335
*650 7$asociokulturella faktorer$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p21870
*650 7$adiskriminering$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6303
*650 7$aojämlikhet$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3478
*650 7$afostran i skolan$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p14839
*650 7$amötande$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p22700
*650 7$askolkultur$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p21845
*650 7$apedagogik (undervisning)$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1584
*7001 $ekirjoittaja,$etoimittaja.
*7001 $ekirjoittaja,$etoimittaja.
*7001 $aAlasuutari, Maarit,$ekirjoittaja.$0(FI-ASTERI-N)000125997
*7102 $aVastapaino (kustantamo),$ekustantaja.$0(FI-ASTERI-N)000011656
*77608$iVerkkoaineisto:$z9789523970724
*901  $aMU20221114$5FENNI
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.

Mikä koulussa häiritsee? Ketä se häiritsee? Kun häiriöitä pyritään kasvatuksessa korjaamaan, mitä oikeastaan korjataan - ja voiko niitä edes korjata? Erilaiset häiriöt koulussa ja kasvatuksessa paikannetaan yksittäisiin tyypillisesti lapsiin ja nuoriin. Niitä yritetään korjata näitä lapsia ja nuoria korjaamalla. Kirja haastaa tämän lähestymistavan. Teos ottaa lähtökohdakseen sen, ettei häiriö ole ihmisissä vaan heidän välillään. Se on ensimmäinen suomalainen teos, jossa tarkastellaan häiriöitä koulussa tai kasvatuksessa muusta kuin psykologisesta tai lääketieteellisestä näkökulmasta. Teoksessa suomalaiset tutkijat tuovat keskusteluun mukaan uusia yhteiskunnallisia, pedagogisia, sekä lapsuus- ja nuorisotutkimuksellisia näkökulmia. Kirja tarkastelee häiriötä pedagogisena, vertaisryhmän ja yhteiskunnallisena ilmiönä. Teos käsittelee muun muassa kiusaamista ja muita vertaishaasteita, aikuisen tulkintoja lapsen toiminnasta, ADHD-diagnoosia, ryhmiä ja kaverisuhteita koulussa, sekä yhteiskunnallista eriarvoisuutta ja rasismia. Kirja on tarkoitettu kaikille lasten ja nuorten kanssa toimiville. Se tarjoaa käytännönläheisesti uusia ajattelun ja ymmärtämisen työkaluja. Kirja antaa luvan pysähtyä hetkeksi häiriöön kuuntelemaan korjaamisen sijaan.

Lähetä
TilaEräpäiväKuuluuHylly
Ex1Saatavana HO-kirjastoV
Ex2Saatavana HO-kirjastoV