Tervetuloa kirjastoon!

Lasten haastattelu lastensuojelussa
Muistilista on tyhjä
Vis
Henkilönnimi
  • Hyvärinen, Sauli,
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö
  • Lasten haastattelu lastensuojelussa
Julkaistu
  • PS-kustannus, Jyväskylä : 2018. Otavan Kirjapaino Oy Keuruu :
UDK-luokituskoodi
YKL-luokituskoodi
Muu luokituskoodi
Ulkoasutiedot
  • 196 sivua : kuvitettu ; 21 cm
Asiasana
Henkilönnimi
  • kirjoittaja, toimittaja.
  • kirjoittaja, toimittaja.
  • Hoikkala, Susanna, kirjoittaja.
Yhteisönnimi
  • PS-kustannus, kustantaja.
ISBN
  • 978-952-451-800-0
  • suomi
*00006091cam a2200817 i 4500
*00111429
*00520230307200022.0
*008171103s2018    fi a          000 0 fin c
*020  $a978-952-451-800-0$c29,34$qpehmeäkantinen
*035  $a(FI-MELINDA)011549883
*040  $aFI-Sekor$bfin$erda$dFI-NL$dFI-BTJ$dFI-Sata$dFI-KV
*0410 $afin
*042  $afinb
*0800 $a364.4$x-053.2$22018
*0801 $a364$x-053.2$21974/fin/fennica
*084  $a37.42$2ykl
*084  $a37.4201$2ykl
*100  $aHyvärinen, Sauli,
*24500$aLasten haastattelu lastensuojelussa /$cSauli Hyvärinen, Tarja Pösö (toim.) ; kirjoittajat: Susanna Hoikkala [ja 17 muuta].
*260  $aJyväskylä$bPS- kustannus,$c2018
*264 1$aJyväskylä :$bPS-kustannus,$c2018.
*264 3$aKeuruu :$bOtavan Kirjapaino Oy
*300  $a196 sivua :$bkuvitettu ;$c21 cm
*336  $ateksti$btxt$2rdacontent
*337  $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338  $anide$bnc$2rdacarrier
*500  $aToimittajat myös kirjoittajia. Valt. tdk: Sosiaalitieteet: SOSK-ST211
*5050 $aJohdanto / Sauli Hyvärinen ja Tarja Pösö -- Lapsen haastattelu sosiaalisen ja kognitiivisen kehityksen näkökulmasta / Julia Korkman -- Selvittelevä haastatteluorientaatio -- Selvittelevä haastattelu / Outi Holopainen, Tuija Lyytikäinen ja Henna Niskanen -- Mielipidettä kartoittava haastatteluorientaatio -- Lapsen haastattelu - osa lapsen oikeutta osallistua / Virve Toivonen ja Kirsi Pollari -- Lapsen haastattelu sijaishuollon valvontatoiminnassa / Susanna Hoikkala -- Mitä kuuluu? -haastatteluorientaatio -- Kuulumisia selvittelevä haastattelu / Milla Höykinpuro, Sari Sauramäki ja Mira Välimaa -- Tutustumalla lapsi tulee näkyväksi - pienen lapsen kokemusten kuuleminen lastensuojelussa / Tiina Muukkonen ja Hanna Tulensalo -- Muutokseen pyrkivä haastatteluorientaatio -- Muutokseen pyrkivä haastattelu kuormittavien elämän tapahtumien jälkeen / Kirsi Peltonen -- Kohti muutosta - muutokseen motivoiminen yhteistyössä lapsen ja nuoren kanssa / Aino Juusola ja Sini Vehkaoja -- Epilogi - lapsen ja nuorten kuuleminen heidän näkökulmastaan / Helena Inkinen -- Liite: Toimivan haastattelun yleisiä periaatteita / Sauli Hyvärinen.
*520  $aLapsella on oikeus tulla kuulluksi, saada ja antaa tietoa sekä ilmaista mielipiteensä. Lapselta saatua tietoa pitää myös osata käyttää lapsen elämään vaikuttavissa päätöksissä. Tämä kirja kertoo, miten eri tavoin haastatteluja voidaan toteuttaa lastensuojelussa näiden tavoitteiden toteuttamiseksi. Lapsia haastatellaan lastensuojelussa, kun halutaan rakentaa luottamussuhdetta lapsen ja ammattilaisen välillä, saada aikaan muutos lapsen elämässä tai selvittää, millainen lapsen elämäntilanne on ja mitä mieltä hän itse on siitä. Haastattelu poikkeaa merkittävästi arkisesta jutustelusta, jossa pelkkä kohtaaminen voi olla itsetarkoitus. Merkityksellistä on, miten lasten haastattelemiseen suhtaudutaan, miten haastatteluja tehdään ja miten lapsen osallisuutta vahvistavia haastattelukäytäntöjä tuetaan.
*650 7$alastensuojelu$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2289
*650 7$alapsen asema$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3764
*650 7$aosallisuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5164
*650 7$alapsilähtöisyys$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p25973
*650 7$asosiaalityöntekijät$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11779
*650 7$ahaastattelumenetelmät$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p23022
*650 7$ahaastattelut$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p17111
*650 7$akuuleminen (menettely)$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p24409
*650 7$alapset (ikäryhmät)$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4354
*650 7$anuoret$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11617
*650 7$anuorisotyö$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1925
*650 7$alapsityö$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6902
*650 7$asosiaalityö$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3286
*650 7$aalaikäiset$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4400
*650 7$aoikeudet$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p152
*650 7$akokemukset$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3209
*650 7$anormit$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7138
*650 7$aohjeet$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p9583
*650 7$abarnskydd$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2289
*650 7$abarnets ställning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3764
*650 7$adelaktighet$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5164
*650 7$abarnperspektiv$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p25973
*650 7$asocialarbetare$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11779
*650 7$aintervjumetoder$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p23022
*650 7$aintervjuer$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p17111
*650 7$ahörande (förfarande)$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p24409
*650 7$abarn (åldersgrupper)$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4354
*650 7$aungdomar$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11617
*650 7$aungdomsarbete$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1925
*650 7$abarnverksamhet$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6902
*650 7$asocialt arbete$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3286
*650 7$aminderåriga$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4400
*650 7$arättigheter$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p152
*650 7$aerfarenheter$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3209
*650 7$anormer$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7138
*650 7$aanvisningar$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p9583
*7001 $ekirjoittaja,$etoimittaja.
*7001 $ekirjoittaja,$etoimittaja.
*7001 $aHoikkala, Susanna,$ekirjoittaja.$0(FI-ASTERI-N)000116693
*7102 $aPS-kustannus,$ekustantaja.$0(FI-ASTERI-N)000220565
*884  $aONIX3 to MARC transformation$g20230307$kMELINDA_RECORD_IMPORT_SOURCE_4$qFI-NL$5MELINDA
*901  $aMU20180613$5FENNI
*974  $aKV$bTT0031996$5FENNI
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.

Lapsella on oikeus tulla kuulluksi, saada ja antaa tietoa sekä ilmaista mielipiteensä. Lapselta saatua tietoa pitää myös osata käyttää lapsen elämään vaikuttavissa päätöksissä. Tämä kirja kertoo, miten eri tavoin haastatteluja voidaan toteuttaa lastensuojelussa näiden tavoitteiden toteuttamiseksi. Lapsia haastatellaan lastensuojelussa, kun halutaan rakentaa luottamussuhdetta lapsen ja ammattilaisen välillä, saada aikaan muutos lapsen elämässä tai selvittää, millainen lapsen elämäntilanne on ja mitä mieltä hän itse on siitä. Haastattelu poikkeaa merkittävästi arkisesta jutustelusta, jossa pelkkä kohtaaminen voi olla itsetarkoitus. Merkityksellistä on, miten lasten haastattelemiseen suhtaudutaan, miten haastatteluja tehdään ja miten lapsen osallisuutta vahvistavia haastattelukäytäntöjä tuetaan.

Lähetä
TilaEräpäiväKuuluuHylly
Ex1Saatavana HO-kirjastoIV
Ex2Saatavana HO-kirjastoIV