Henkilönnimi
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö Ajan merkit : historian käyttö ja opetus
Julkaistu Gaudeamus, Helsinki : 2015.
Ulkoasutiedot
Asiasana
Henkilönnimi
ISBN
*00001065nam a22003374a 4500
*0018132
*00520200511215622.0
*008151015s2015\\\\xx\||||||||||\||||||fin|c
*020 $a978-952-495-353-5
*035 $a11120
*035 $a(conv)0000011120
*0410 $afin
*090 $aOMA:V
*099 $d2$p28$k2015227$oV$01$f0$71$y20151015$z20151015$b15767
*099 $d2$p28$k2015228$oV$01$f4$71$y20151015$z20151015$b15768
*1001 $aRantala, Jukka.
*24510$aAjan merkit :$bhistorian käyttö ja opetus /$cJukka Rantala, Sirkka Ahonen.
*260 $aHelsinki :$bGaudeamus,$c2015.
*300 $a229 s. :$bkuv. ;$c21 cm.
*500 $aKäyt.tdk; OKL:n historian didaktiikan peruskurssi.
*650 7$ahistoria$2ysa
*650 7$aopetus$2ysa
*650 7$aopiskelu $2ysa
*650 7$akoulu$2ysa
*650 7$aopetussuunnitelmat$2ysa
*650 7$akehittäminen$2ysa
*650 7$ahistoriankäsitys$2ysa
*650 7$akriittinen ajattelu$2ysa
*650 7$ahistoriatietoisuus$2ysa
*650 7$aarkielämä$2ysa
*7001 $aAhonen, Sirkka.
*852 $lRANTALA
*979 $a0000011120
*999 $aMikroMarc$b[Book]$x0
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä
kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.
Menneisyyteen voi saada uudenlaisen otteen, jos historia nähdään harrastuksena ja sen oppiminen taitona eikä vain faktojen omaksumisena. Ajan merkit avaa historian peruskäsitteitä ja tarkastelee niiden opettamista viimeisimmän tutkimustiedon avulla. Taitopainotteisesta opetuksesta annetaan konkreettisia esimerkkejä, joita opettajat voivat käyttää ajattelunsa ja opetuksensa rakennusaineksina. Samalla pohditaan historiallisen tiedon vastaanottoon ja yhteiskunnalliseen käyttöön liittyviä kysymyksiä sekä paneudutaan historian vaikeisiin kysymyksiin, kuten kansakuntien tilintekoihin synkän menneisyytensä kanssa. Ajan merkit soveltuu erityisesti historianopettajille, jotka haluavat painottaa historiatietoisuuden ja tutkivan oppimisen näkökulmaa. Teos päivittää historianopettajien oppikirjan uusien vaatimusten tasolle.