Henkilönnimi
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö Kaikille lapsille : lastenkirjallisuus liikkuvassa, monikulttuurisessa maailmassa
Julkaistu Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, Helsinki : 2013 (Vantaa : Hansaprint)
UDK-luokituskoodi
YKL-luokituskoodi
Muu luokituskoodi
Ulkoasutiedot
Sarjamerkintö ei-lisäkirjausmuodossa Tietolipas, ISSN 0562-6129 ; 240 Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. Tietolipas, ISSN 0562-6129 ; 240
Asiasana
Maantieteellinen nimi asiasanana
Henkilönnimi
Toinen ilmiasu Verkkoaineisto: ISBN 978-952-222-500-9
Sarjalisäkirjaus - yhtenäistetty nimeke Tietolipas, 0562-6129 ; 240. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. Tietolipas, 0562-6129 ; 240.
ISBN
*00009049cam a2201453 i 4500
*0019756
*00520210913105650.0
*008130604s2013 fi ||||| b||||00||0|fin|
*015 $afx1028041$2skl
*020 $a978-952-222-428-6$c14,30$qnidottu
*035 $a(FI-MELINDA)006150531
*040 $aFI-NL
*0410 $afin
*042 $afinb
*072 7$a87$2kkaa
*080 $a82
*080 $a316.7
*080 $a314
*084 $a86.11$2ykl
*100 $aRastas, Anna,
*24500$aKaikille lapsille :$blastenkirjallisuus liikkuvassa, monikulttuurisessa maailmassa /$ctoimittanut Anna Rastas.
*260 $aHelsinki :$bSuomalaisen Kirjallisuuden Seura,$c2013$e(Vantaa :$fHansaprint)
*300 $a318 sivua ;$c21 cm
*336 $ateksti$btxt$2rdacontent
*337 $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338 $anide$bnc$2rdacarrier
*4901 $aTietolipas,$x0562-6129 ;$v240
*4901 $aSuomalaisen Kirjallisuuden Seura. Tietolipas,$x0562-6129 ;$v240
*500 $akasv.
*500 $aPED0033 Opetuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi
*504 $aSisältää bibliografisia lähdeviitteitä.
*5050 $aJohdanto: Kirjoja kaikille lapsille! / Anna Rastas -- I Suomenkielinen lastenkirjallisuus liikkuvassa maailmassa -- Lasten kuvakirjojen pitkä tie tasa-arvoisiin esitystapoihin / Päivi Heikkilä-Halttunen -- Xing, Sikuriina sekä Tatu ja Patu : monimuotoinen monikulttuurisuus 2000-luvun lastenkirjoissa / Jaana Pesonen -- Alille, Ainolle, Fatimalle ja Villelle : suomalainen lapsilukija afrikkalaisten diasporasta / Anne Rastas -- II Kirjallisuus kasvattajana -- Monikielisempi Suomi : kirjallisuus kielitietoisuuden edistäjänä / Sirkku Latomaa -- Voiko nuortenkirjoja käyttää koulun monikulttuurisuuskasvatuksessa? / Juli-Anna Aerila -- Yrjö Kokon Pessi ja Illusia : oman aikansa lapsi - ja myös myöhempien aikojen / Raisa Simola -- Kuvakulmia Helsinkiin ja Suomeen somalinuorten silmin / Helena Oikarinen-Jabai -- Lastenkirja maahanmuuttajana : kuinka etiopialaiset sadut ja tarinat kääntyvät suomalaiseen kulttuuriin? / Päivi Heikkilä-Halttunen, Anna Rastas -- III Olipa kerran ulkomailla -- PaGeo, isoisoisä Haitista / Sasha Huber -- Puuttuva peilikuva : etniset vähemmistöt brittiläisessä lastenkirjallisuudessa / Sharmilla Beezmohun -- Monikulttuurisuus ruotsalaisten oppikirjojen Afrikka-kuvassa / Mai Palmberg -- Lapsilukija vallan maailmassa / Ulla Vuorela -- Lopuksi: Rajaton maailma? / Anna Rastas.
*5052 $aValikoima lasten kuvakirjallisuutta / Päivi Heikkilä-Halttunen (s. 306-313).
*5202 $aValikoima lasten kuvakirjallisuutta / Päivi Heikkilä-Halttunen (s. 306-313).
*593 $ajufo:1$5ARTO
*598 $aKitu2013 ; B$5ARTO
*598 $aKirjallisuuspankki7$5ARTO
*650 7$akirjallisuudentutkimus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1066
*650 7$akirjallisuudenhistoria$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p17103
*650 7$alastenkirjallisuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4742
*650 7$anuortenkirjallisuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5398
*650 7$asuomenkielinen kirjallisuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p16810
*650 7$akuvakirjat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11808
*650 7$aoppikirjat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p159
*650 7$arepresentaatio$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1407
*650 7$aaiheet$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3403
*650 7$ayhteiskunta$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p9778
*650 7$amonikulttuurisuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10647
*650 7$aetnisyys$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p17028
*650 7$amoninaisuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p20627
*650 7$amonikielisyys$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6720
*650 7$amaahanmuuttajat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6165
*650 7$asuomalaisuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4880
*650 7$akulttuurierot$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2190
*650 7$akulttuuri$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p372
*650 7$arasismi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p608
*650 7$aetniset vähemmistöt$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5739
*650 7$aidentiteetti$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p9743
*650 7$alukeminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11406
*650 7$asamaistuminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2484
*650 7$alapset (ikäryhmät)$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4354
*650 7$anuoret$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11617
*650 7$akansainvälisyyskasvatus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p13401
*650 7$aarvokasvatus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11065
*650 7$akulttuurienvälisyys$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10645
*650 7$akielellinen tietoisuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p25283
*650 7$akielen oppiminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p24061
*650 7$aopetuskäyttö$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5260
*650 7$alukukokemukset$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p26832
*650 7$atransnationaalisuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p21700
*650 7$abibliografiat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3462
*650 7$akulttuurikasvatus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11440
*650 7$akulturfostran$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11440
*650 7$alitteraturvetenskap$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1066
*650 7$alitteraturhistoria$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p17103
*650 7$abarnlitteratur $2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4742
*650 7$aungdomslitteratur$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5398
*650 7$afinsk litteratur$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p16810
*650 7$abilderböcker$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11808
*650 7$aläroböcker$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p159
*650 7$arepresentation (framställning)$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1407
*650 7$aämnen$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3403
*650 7$asamhället$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p9778
*650 7$amångkulturalism$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10647
*650 7$aetnicitet$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p17028
*650 7$amångfald$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p20627
*650 7$aflerspråkighet$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6720
*650 7$ainvandrare$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6165
*650 7$afinskhet$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4880
*650 7$akulturskillnader$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2190
*650 7$akultur$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p372
*650 7$arasism$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p608
*650 7$aetniska minoriteter$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5739
*650 7$aidentitet (självbild)$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p9743
*650 7$aläsning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11406
*650 7$aidentifikation$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2484
*650 7$abarn (åldersgrupper)$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4354
*650 7$aungdomar$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11617
*650 7$afostran till internationalism$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p13401
*650 7$avärdefostran$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11065
*650 7$ainterkulturalism$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10645
*650 7$aspråklig medvetenhet$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p25283
*650 7$aspråkinlärning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p24061
*650 7$aanvändning i undervisning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5260
*650 7$aläsupplevelser$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p26832
*650 7$atransnationalism$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p21700
*650 7$abibliografier$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3462
*650 4$aidentitet
*651 7$aSuomi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p94426
*651 7$aIso-Britannia$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p104990
*651 7$aRuotsi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p94383
*651 7$aEtiopia$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p105330
*651 7$aHaiti$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p109294
*651 7$aFinland$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p94426
*651 7$aStorbritannien$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p104990
*651 7$aSverige$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p94383
*651 7$aEtiopien$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p105330
*651 7$aHaiti$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p109294
*7001 $etoimittaja.
*77608$iVerkkoaineisto:$z978-952-222-500-9
*830 0$aTietolipas,$x0562-6129 ;$v240.
*830 0$aSuomalaisen Kirjallisuuden Seura. Tietolipas,$x0562-6129 ;$v240.
*901 $aMU20130705$5FENNI
*960 $aSiirtolaisuusinstituutin kirjasto$5FI-T
*960 $aARTO
*995 $aKitu$aKirjallisuuspankki$5ARTO
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä
kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.
Miten lasten- ja nuortenkirjallisuus käsittelee muuttunutta suomalaisuutta, kulttuurierojen kanssa elämistä, siirtolaisuutta, monikielisyyttä, arkipäivän rasismia tai ylirajaisia yhteisöjä ja niitä muita maita, kansoja ja kulttuureita, joihin yhä useammalla suomalaislapsella voi olla tärkeitä henkilökohtaisia siteitä?
Teoksen tavoitteena on tehdä tunnetuksi sellaista suomeksi julkaistua kirjallisuutta, josta voivat hyötyä niin monikulttuurisen Suomen lapset kuin aikuisetkin. Teos tarjoaa uusia välineitä tulkita ja lukea kirjallisuutta sekä keskustella lasten ja nuorten kanssa kulttuurisista muutoksista, kulttuurieroista, siirtolaisuudesta sekä erilaisten vähemmistöjen asemasta ja kokemuksista.
Teoksen kirjoittajajoukko koostuu monikulttuurisuuskysymyksiin perehtyneistä kulttuurin-, kirjallisuuden- ja kielentutkijoista, yhteiskunta- ja kasvatustieteilijöistä sekä taiteilijoista ja taiteentutkijoista.