Tervetuloa kirjastoon!

Varhaiserityiskasvatus
Muistilista on tyhjä
Vis
*00006221cam a2200937 i 4500
*0019774
*00520210504162330.0
*008191111s2019    fi a          000 0 fin c
*020  $a978-952-451-971-7$c33,75$qsidottu
*035  $a(FI-MELINDA)016621150
*040  $aFI-BTJ$bfin$erda$dFI-NL$dFI-Vaski
*0410 $afin
*042  $afinb
*0801 $a364-053.2$21974/fin/fennica
*0801 $a376$21974/fin/fennica
*084  $a38.51$2ykl
*084  $a38.55$2ykl
*100  $aPihlaja, Päivi,
*24500$aVarhaiserityiskasvatus /$cPäivi Pihlaja ja Riitta Viitala (toim.) ; kirjoittajat: Päivi Pihlaja [ja 21 muuta] ; kuvitus: Juha Paakkolanvaara ja Janne Hiltunen.
*250  $a2., päivitetty painos.
*260  $aJyväskylä$bPS-kustannus$c2019
*264 1$aJyväskylä :$bPS-Kustannus,$c[2019]
*264 3$aKeruu :$bOtavan kirjapaino Oy,$c2019.
*300  $a366 sivua :$bkuvitettu ;$c24 cm
*336  $ateksti$btxt$2rdacontent
*337  $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338  $anide$bnc$2rdacarrier
*500  $akasv.tdk
*500  $aEDUK204 Oppimisen haasteet
*500  $aEDUK723 Lapsen kehityksen moninaisuus ja varhaisvuosien erityiskasvatus
*504  $aSisältää bibliografisia viitteitä.
*5050 $aEsipuhe -- Varhaiserityiskasvatus suunnannäyttäjänä / Päivi Pihlaja ja Riitta Viitala -- 1. Muuttuva varhaiskasvatus / Päivi Pihlaja ja Riitta Viitala -- 2. Inkluusio ja inklusiivinen varhaiskasvatus / Riitta Viitala -- 3. Ryhmä erilaisten lasten kasvun paikkana / Päivi Pihlaja -- 4. Tuen prosessit ja lähtökohdat / Noora Heiskanen -- 5. Varhaiskasvattajan ja perheen yhteistyön merkitys / Anja Rantala ja Sanna Uotinen -- 6. Sosiaalis-emotionaalinen kehitys ja sen vaikeudet / Päivi Pihlaja -- 7. Puheen ja kielen kehityksen vaikeudet / Pirjo Korpilahti ja Päivi Pihlaja -- 8. Puheen ja kielen kehityksen tukeminen varhaiskasvatuksessa / Hannele Merikoski ja Päivi Pihlaja -- 9. Oppiminen ja tiedonkäsittely varhaislapsuudessa / Minna Kyttälä -- 10. Motorisen oppimisen vaikeudet lapsen arjessa / Helena Viholainen ja Piritta Asunta -- 11. Lapsen liikuntavammaan liittyvien haasteiden huomioiminen / Päivi Pihlaja, Jaanet Salminen ja Mervi Lahdenperä-Mustajärvi -- 12. Kehitysvammaisuus, autismikirjo ja lapsen tuen tarve / Ritva Ketonen, Elina Kontu, Riitta Lahtinen, Henri Pesonen ja Emmi Tuomi -- 13. Lapsi, jolla on kuulovamma / Helena Sume -- 14. Lapsi, jolla on näkövamma / Päivi Nurmi ja Sari Tarvonen -- 15. Suomi toisena kielenä : oppimisen haasteet, ohjaus ja pedagoginen toiminta / Marjaana Gyekye ja Ulla-Mari Ruponen.
*583  $aK-KPL$5FENNI
*650 7$avarhaiskasvatus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1650
*650 7$aerityiskasvatus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6985
*650 7$apäivähoito$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3523
*650 7$ainkluusio$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p18355
*650 7$aryhmät$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1127
*650 7$atukeminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p9131
*650 7$aoppiminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2945
*650 7$aautismi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p18190
*650 7$akehitysvammat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p48
*650 7$akielelliset häiriöt$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2234
*650 7$akuulovammat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1943
*650 7$alapset (ikäryhmät)$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4354
*650 7$alapsen kehitys$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2125
*650 7$aliikuntarajoitteet$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p27708
*650 7$amotorinen oppiminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p29034
*650 7$anäkövammat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1450
*650 7$aoppimisvaikeudet$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5302
*650 7$apuhehäiriöt$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p12074
*650 7$asosiaalinen kehitys$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6138
*650 7$atunne-elämän kehitys$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p12114
*650 7$avammaisuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6418
*650 7$avarhaislapsuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p18627
*650 7$asuomi toisena kielenä$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p24613
*650 7$asmåbarnspedagogik$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1650
*650 7$aspecialpedagogik (verksamhet)$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6985
*650 7$ainklusion$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p18355
*650 7$astödjande$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p9131
*650 7$adagvård$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3523
*650 7$agrupper$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1127
*650 7$ainlärning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2945
*650 7$aautism$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p18190
*650 7$aintellektuella funktionsnedsättningar$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p48
*650 7$aspråkliga störningar$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2234
*650 7$ahörselskador$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1943
*650 7$abarn (åldersgrupper)$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4354
*650 7$abarnets utveckling$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2125
*650 7$arörelsehinder$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p27708
*650 7$amotoriskt lärande$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p29034
*650 7$asynskador$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1450
*650 7$ainlärningssvårigheter$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5302
*650 7$atalstörningar$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p12074
*650 7$asocial utveckling$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6138
*650 7$aemotionell utveckling$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p12114
*650 7$ahandikapp$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6418
*650 7$asmåbarnsålder$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p18627
*650 7$afinska som andraspråk$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p24613
*7001 $ekirjoittaja,$etoimittaja.
*7001 $ekirjoittaja,$etoimittaja.
*7001 $aPaakkolanvaara, Juha,$ekuvittaja.
*7001 $aHiltunen, Janne,$ekuvittaja.
*901  $aMU20191204$5FENNI
*902  $ab$5FENNI
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.

Päivitettyyn painokseen on uuden varhaiskasvatuslain myötä muutettu joitakin vuosilukuja ja sanamuotoja. Lasta ympäröivät varhaiskasvatuksen käytännöt aiheuttavat tai lieventävät lapsen tuen tarpeita. Miten lasten yksilölliset tuen tarpeet huomioidaan ryhmämuotoisessa ympäristössä? Varhaiserityiskasvatuksen lähtökohtana on kaikille lapsille yhteinen varhaiskasvatus, jossa lasten kehityksen ja oppimisen tuen tarpeisiin vastataan monimuotoisesti. Kaikki lähtee lapsen tilanteen kartoituksesta. Oleellista on rakentaa toimiva yhteistyö perheen kanssa ja havainnoida, mikä vaikutus ryhmän käytännöillä ja koko varhaiskasvatusympäristöllä on lapsen tuen tarpeen ilmenemiseen. Lapset tarvitsevat eniten tukea kielen ja sosioemotionaalisen kehityksen pulmien takia. Näiden lisäksi esillä ovat muun muassa oppimisen vaikeudet, motoriset ongelmat ja vammaisuus. Kirjassa kerrotaan käytännönläheisesti, miten lapselle järjestetään hänen kasvuaan edistävä varhaiskasvatusympäristö sekä muu tarvittava tuki. Päivi Pihlaja (KT, dosentti, psykoterapeutti, erityisopettaja) työskentelee Turun yliopistossa yliopistotutkijana erityispedagogiikan oppiaineessa. Hänen tutkimuksensa painopisteet ovat vuosia olleet erityis- ja varhaiskasvatus sekä lasten sosiaaliset ja emotionaaliset vaikeudet. Riitta Viitala (KT, erityisopettaja) työskentelee erityispedagogiikan lehtorina Jyväskylän yliopistossa. Hänen tutkimuksellinen mielenkiintonsa suuntautuu erityisesti inklusiiviseen varhaiskasvatukseen ja lasten sosiaaliseen osallisuuden tukemiseen.

Lähetä
TilaEräpäiväKuuluuHylly
Ex1Saatavana HO-kirjastoV
Ex2Saatavana HO-kirjastoV