Tervetuloa kirjastoon!

Matematiikan opetus ja oppiminen
Muistilista on tyhjä
Vis
Henkilönnimi
  • Joutsenlahti, Jorma.
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö
  • Matematiikan opetus ja oppiminen
Julkaistu
  • Niilo Mäki Instituutti, [Jyväskylä] : [2018] Bookwell Oy, Porvoo : 2018.
UDK-luokituskoodi
YKL-luokituskoodi
Muu luokituskoodi
Painos
  • 1. painos.
Ulkoasutiedot
  • 474 sivua : kuvitettu ; 26 cm
Asiasana
Henkilönnimi
  • Joutsenlahti, Jorma, kirjoittaja, toimittaja.
  • Silfverberg, Harry, kirjoittaja, toimittaja.
  • Räsänen, Pekka, kirjoittaja, toimittaja.
  • Aro, Mikko, kirjoittaja.
  • Björn, Piia, kirjoittaja.
  • Hakkarainen, Airi, kirjoittaja.
  • Holopainen, Leena, kirjoittaja.
  • Taipale, Airi, kirjoittaja.
Yhteisönnimi
  • Niilo Mäki -instituutti.
Toinen ilmiasu
  • Verkkoaineisto: ISBN 9789513975852
ISBN
  • 978-951-39-7584-5
  • suomi
*00007846cam a2200901 i 4500
*0019777
*00520210929163849.0
*008181105s2018    fi a   | b    000 0 fin|c
*020  $a978-951-39-7584-5$c51,25$qsidottu
*035  $a(FI-MELINDA)014571970
*040  $aFI-O$bfin$erda$dFI-BTJ$dFI-NL
*0410 $afin
*042  $afinb
*0801 $a372$21974/fin/fennica
*0801 $a51$21974/fin/fennica
*080  $a372.8
*084  $a38.295$2ykl
*084  $a91-01$2msc
*084  $a97C30$2msc
*084  $a97C70$2msc
*084  $a97D70$2msc
*100  $aJoutsenlahti, Jorma.
*24500$aMatematiikan opetus ja oppiminen /$ctoimittajat: Jorma Joutsenlahti, Harry Silfverberg & Pekka Räsänen ; [artikkeli]kirjoittajat: Mikko Aro [ja 41 muuta].
*250  $a1. painos.
*260  $aPorvoo$bNiilo Mäki Instituutti,$c2018
*264 1$a[Jyväskylä] :$bNiilo Mäki Instituutti,$c[2018]
*264 3$aPorvoo :$bBookwell Oy,$c2018.
*300  $a474 sivua :$bkuvitettu ;$c26 cm
*336  $ateksti$btxt$2rdacontent
*337  $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338  $anide$bnc$2rdacarrier
*500  $aToimittajat myös kirjoittajia.
*500  $akasv.tdk
*500  $aPED0051 Opetuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi II
*504  $aSisältää bibliografisia viitteitä.
*5050 $aOsa 1. Koulumatematiikan oppiminen, osaaminen ja matematiikkakuva -- Matemaattiset taidot kansainvälisten arviointitukimusten valossa / Pekka Kupari & Jenna Hiltunen -- Matemaattisten taitojen kehitys kouluiässä / Kaisa Aunola & Jari-Erik Nurmi -- Jakolaskun oppimisesta ja oppimisen ongelmista / Anu Laine, Sissi Huhtala & Raimo Kaasila -- Geometrinen käsitteenmuodostus oppimisen tutkimuksen kohteena / Harry Silfverberg -- Derivaatan ymmärtämiseen tähtäävä oppiminen ja opetus / Markus Hähkiöniemi -- Oppilaan matematiikkakuva oppimistuloksena ja oppimisen taustatekijänä / Markku S. Hannula & Marja E. Holm -- Osa 2. Matematiikan oppimisvaikeudet ja oppimisen tukeminen -- Varhaisten matemaattisten taitojen perusta : synnynnäiset valmiudet, tietoinen toiminta ja vuorovaikutus / Minna Hannula-Sormunen, Aino Mattinen, Pekka Räsänen & Timo Ruusuvirta -- Matematiikan oppimisvaikeuksien tutkimusperustainen tuki / Piia Björn, Mikko Aro & Tuire Koponen -- Matematiikan opetus ja kielellinen erityisvaikeus / Tuire Koponen, Riikka Mononen & Päivi Puura -- Työmuisti ja matemaattiset taidot / Minna Kyttälä & Kaisa Kanerva -- Matematiikan oppimisen ja oppimisvaikeuksien pedagoginen arviointi / Pirjo Aunio, Jarkko Hautamäki & Riikka Mononen -- Matematiikan vaikeudet ja nuorten koulutuspolut / Johan korhonen, Airi Hakkarainen, Leena Holopainen, Karin Linnanmäki, Hannu Savolainen & Airi Taipale --
*5050 $aOsa 3. Matematiikan opettajat ja oppimateriaalit -- Suomalainen matematiikan opettaja / Heidi Krzywacki & Päivi Portaankorva-Koivisto -- Matematiikan opettajien ja opettajaksi opiskelevien matemaattisesta osaamisesta / Timo Tossavainen & Henry Leppäaho -- Miten tulevien luokanopettajien matematiikkakuvaan voidaan vaikuttaa? / Raimo Kaasila & Anu Laine -- Opettaja mittaajana / Jari Metsämuuronen & Pekka Räsänen -- Peruskoulun matematiikan oppikirjat osana oppimateriaalitutkimusta / Päivi Perkkilä, Jorma Joutsenlahti & Vesa-Matti Sarenius -- Ongelmanratkaisun opettamisesta / Henry Leppäaho -- Tieto- ja viestintätekniikka matematiikan oppimisessa / Harry Silfverberg -- Matemaattisen ajattelun kielentäminen ja siihen ohjaaminen koulussa / Jorma Joutsenlahti & Timo Tossavainen -- Rakentavan argumentaation sekä todistusajattelun kehittämismahdollisuuksista koulumatematiikassa / Tapio Keranto -- Matematiikan oppimisen tukeminen teknillisessä yliopistokoulutuksessa / Seppo Pohjolainen, Antti Rasila & Kirsi Kuosa.
*520  $aVanha käsitys koulun toiminnasta oli, että opettaja opetti ja oppilaan tehtävä oli oppia. Nykykäsityksen mukaan oppija on aktiivinen toimija vaihtelevissa oppimisympäristöissä ja oppiminen nähdään yhteisöllisenä toimintana. Perinteisten oppikirjojen lisäksi digitaaliset apuvälineet ovat tulleet myös matematiikassa oppimisvuorovaikutuksen tärkeäksi osapuoleksi. Matematiikan oppiminen ei luonnollisestikaan ole pelkästään tiedollinen prosessi. Kaikki eivät koe matematiikkaa samoin, eivät suhtaudu siihen samoin, eivätkä opi sitä samalla tavoin. Siksi nykyaikainen matematiikan opetus ottaa monin eri tavoin huomioon myös oppijoiden erilaisuuden. Kaikille meille oppimistilanteet inhimillisinä vuorovaikutustilanteina synnyttävät sekä hetkellisiä, ohimeneviä tunteita että pysyvämpiä tuntemuksia, asenteita ja uskomuksia. Näiden moninaisten haasteiden keskellä opetuksen keskeinen tavoite on luonnollisesti edelleen matematiikan ymmärryksen ja osaamisen kartuttaminen. Käsikirja tarjoaa tietoa matematiikan oppimisesta ja opettamisesta varhaiskasvatuksesta aina korkea-asteelle saakka.
*650 7$amatematiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3160
*650 7$aopetus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2630
*650 7$aoppiminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2945
*650 7$aoppimistulokset$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8587
*650 7$aoppimisvaikeudet$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5302
*650 7$amatemaattiset taidot$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p23002
*650 7$aopettajankoulutus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10746
*650 7$aosaaminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8343
*650 7$aluokanopettajat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3999
*650 7$amatematiikanopettajat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p21844
*650 7$aopettajat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1117
*650 7$aoppimateriaali$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p157
*650 7$aymmärtäminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p335
*650 7$aarviointi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7413
*650 7$amatemaattinen ajattelu$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p23001
*650 7$aongelmanratkaisu$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6006
*650 7$amatematik$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3160
*650 7$aundervisning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2630
*650 7$ainlärning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2945
*650 7$ainlärningsresultat$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8587
*650 7$ainlärningssvårigheter$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5302
*650 7$amatematiska färdigheter$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p23002
*650 7$aförståelse$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p335
*650 7$autvärdering$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7413
*650 7$alärarutbildning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10746
*650 7$akunnande$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8343
*650 7$aklasslärare$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3999
*650 7$amatematiklärare$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p21844
*650 7$alärare$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1117
*650 7$aläromedel$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p157
*650 7$amatematiskt tänkande$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p23001
*650 7$aproblemlösning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6006
*7001 $aJoutsenlahti, Jorma,$ekirjoittaja,$etoimittaja.$0(FI-ASTERI-N)000117132
*7001 $aSilfverberg, Harry,$ekirjoittaja,$etoimittaja.$0(FI-ASTERI-N)000058987
*7001 $aRäsänen, Pekka,$ekirjoittaja,$etoimittaja.$0(FI-ASTERI-N)000173508
*7001 $aAro, Mikko,$ekirjoittaja.$0(FI-ASTERI-N)000119883
*7001 $aBjörn, Piia,$ekirjoittaja.
*7001 $aHakkarainen, Airi,$ekirjoittaja.
*7001 $aHolopainen, Leena,$ekirjoittaja.$0(FI-ASTERI-N)000084914
*7001 $aTaipale, Airi,$ekirjoittaja.$0(FI-ASTERI-N)000139589
*7102 $aNiilo Mäki -instituutti.
*77608$iVerkkoaineisto:$z9789513975852
*901  $aMU20190123$5FENNI
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.

Vanha käsitys koulun toiminnasta oli, että opettaja opetti ja oppilaan tehtävä oli oppia. Nykykäsityksen mukaan oppija on aktiivinen toimija vaihtelevissa oppimisympäristöissä ja oppiminen nähdään yhteisöllisenä toimintana. Perinteisten oppikirjojen lisäksi digitaaliset apuvälineet ovat tulleet myös matematiikassa oppimisvuorovaikutuksen tärkeäksi osapuoleksi. Matematiikan oppiminen ei luonnollisestikaan ole pelkästään tiedollinen prosessi. Kaikki eivät koe matematiikkaa samoin, eivät suhtaudu siihen samoin, eivätkä opi sitä samalla tavoin. Siksi nykyaikainen matematiikan opetus ottaa monin eri tavoin huomioon myös oppijoiden erilaisuuden. Kaikille meille oppimistilanteet inhimillisinä vuorovaikutustilanteina synnyttävät sekä hetkellisiä, ohimeneviä tunteita että pysyvämpiä tuntemuksia, asenteita ja uskomuksia. Näiden moninaisten haasteiden keskellä opetuksen keskeinen tavoite on luonnollisesti edelleen matematiikan ymmärryksen ja osaamisen kartuttaminen. Käsikirja tarjoaa tietoa matematiikan oppimisesta ja opettamisesta varhaiskasvatuksesta aina korkea-asteelle saakka. Laajan suomalaisen asiantuntijajoukon kirjoittama käsikirja on tarkoitettu niin oppikirjaksi opiskelijoille kuin luokan- ja matematiikan opettajien sekä erityisopettajien perus- ja täydennyskoulutusmateriaaliksi. Kirja on mielenkiintoista luettavaa kenelle tahansa, joka haluaa perehtyä tarkemmin matematiikan oppimisen ja opettamisen uusimman tutkimuksen maailmaan.

Lähetä
TilaEräpäiväKuuluuHylly
Ex1Saatavana HO-kirjastoV
Ex2Saatavana HO-kirjastoV